fredag 15 augusti 2014

Copenhagen




Den här dagen såg jag fram emot eftersom det var länge sedan jag var Köpenhamn senast och jag har egentligen aldrig varit där på RIKTIGT...en tur till Tivoli när barnen var små...och en timme på Ströget (danskt Ö ska det vara...hm) för över 25 år sedan innan jag hoppade på en Flygbuss. Kärleken har varit där betydligt mer men det var ganska länge sedan nu.

HUR gör man danskt Ö på datorn...någon som vet?...det finns en knapp men jag kan ändå inte få till det...

Vi tog Metron till Nörreport (danskt Ö igen...hihi). I närheten av den tågstationen finns en kanal med många båtar samt även några husbåtar...den här var min favorit...sååå mysig!!

Ingen av oss har tidigare varit i fristaden Christiania som också låg i närheten av den här tågstationen. Om vi nu ska åka dit så ska vi nog göra det på förmiddagen tänkte vi...man fick ta bilder inne på området men INTE i själva kärnan Green Light District. Det är där själva försäljningen äger rum...ojoj...helt öppet och lagligt...nu vet jag hur en haschkaka ser ut och luktar!!! fast väldigt mycket på håll förstås. Vi var inte de enda turisterna som tog sig en runda där.


De flesta av byggnaderna var slitna och med mycket klåtter...fast det fanns faktiskt en och annan oas också...och även små gungor och rutschkanor...tänk att vara barn och växa upp i den här miljön...


Jag tycker att det är roligt att fotografera i stora städer...och jag kan ta bilder på precis allt...och ingenting...på små saker som en läcker gammaldags ringklocka...


                                                  ...fina blommor i en blomsteraffär...



                                         ...och alla fantastiska storverk och arkitektur...


Efter ett kaffestopp på en gatuservering promenerade vi igenom stan och längs med Ströget fram till Nyhavn. Där ville tydligen ALLA gå och flanera...otroligt mycket människor och väldigt många uteserveringar...här slog vi till med en Räkmacka till lunch...



Vi var inte alls här för att shoppa men en och annan inredningsbutik var jag inne i förstås...det är alldeles för svårt att låta bli...hihi...

Den här fina butiken hette Rue Verte och ligger på Ny Östergade (danskt Ö) och i närheten av Ströget och Nyhavn...så mycket fint...industri...elegant...modernt...vintage...afrikanskt...med en lyxig känsla på samma gång. Kika gärna in på deras hemsida.


En annan butik jag blev förtjust i var Grönlykke (danskt Ö) och den finns även som webshop...här finns både heminredning...tyger...och smycken...


Köpenhamn är verkligen en cykelstad !! Människor kom cyklandes och cyklar stod parkerade överallt...betydligt mer än i vår egen huvudstad. Vad jag mer tänkte på är att betydligt färre människor har Converse på fötterna och betydligt färre människor sitter och knappar på mobilen när de sitter med sina vänner eller familj ute på caféer och restauranger...hm...


Kvällens restaurang hade vi valt ut ganska tidigt på dagen men helt av en slump när vi råkade passera...här går kärleken in och spanar lite...den låg nära butiken Rue Verte och inne i en gränd och hette  l´Alsace. Den har tydligen fått Certificate of Excellence 2014 på Trip Advisor (det såg jag nyss när jag var inne och googlade lite). Underbart litet ställe och "pricken över i" var att det var en sådan där ljummen sommarkväll när man kan sitta ute under trädkronorna i gränden.


Förutom restaurangen så fanns det några fina butiker...här är utsikten från vårt bord...vi satt där länge länge...och bara hade det mysigt...


Ett litet glas vi var allt jag kunde dricka med tanke på mina värktabletter...men jag fick i alla fall låna flaskan inför fotograferingen...hihi...medan kärleken kunde unna sig två...orättvist va?

Den här sommaren har jag ätit mycket fisk och så även den här kvällen...rödspätta, kokt persiljepotatis, ärtpuré, kantareller, en ljuvlig sås och hummerskum...


Här står jag mitt i gränden och fotograferar upp mot takåsarna...för att sedan vända mig mot klädbutiken som låg längst in...där är det en helt annan typ av byggnad och med helt underbara stora industrifönster...vill ha!!!!


Efter middagen...mätta och belåtna...strosade vi tillbaka till samma tågstation...en varm och ljummen sommarkväll...ett litet stopp för broöppning...och så passerade vi en fin liten bar vid kanalen...där hade jag gärna stannat och druckit ett glas vin om förutsättningarna hade varit annorlunda...men nu behövde jag komma tillbaka till hotellet och vila min arm...så det får bli nästa gång...för till Köpenhamn åker jag gärna tillbaka.


Kram Maria

10 kommentarer:

  1. Härliga bilder och mysiga butiker! Ha en fin helg, kram Suss

    SvaraRadera
  2. Köpenhamn är en härlig stad. Nu är det några år sedan jag var där, men så fort jag ser några bilder vill jag alltid åka dit direkt. Hoppas du har några härliga dagar där.
    Kram
    Marie

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Åhhhh så mysigt ni haft det!
    Köpenhamn ät verkligen en rolig stad att besöka ! Min man o jag var där senast i februari 2013, nu känner jag verkligen att det är dags att åka tillbaka när jag ser alla dina fina bilder!

    Skön helg
    Kram Anncathrine

    SvaraRadera
  4. Åh så roligt att få följa med dig en tur runt dejliga Köpenhamn! Underbara bilder! Det var längesen jag var där nu...
    Önskar dig en skön helg!
    Varm kram,
    Titti

    SvaraRadera
  5. Åh vilka vackra bilder du bjuder på från mysiga Köpenhamn! Tack för att du delar med dig! Jag och mannen var där över Kristi himmelsfärd i år och jag känns riggen flera av platserna på dina bilder. ;) Jag återvänder också gärna till Köpenhamn fler gånger. Håller med om det där med att fota saker, detaljer och så... tokgillar det! Hustak, husknutar, grindar, staket.... Ja, du förstår säkert! ;)
    Danskt ø var det ;) På min mac kan jag antingen hålla in Ö-knappen en stund och då kommer det upp alternativ ovanför bokstaven som jag kan markera/välja. Eller så kan jag även hålla ner alt-knappen och Ö-knappen samtidigt. Har ingen koll på om det är samma på alla sorts datorer ;)
    Kram och ha en fin helg!
    /Maria

    SvaraRadera
  6. Har aldrig varit i Köpenhamn, det kanske är på tiden nu då, hihi....läckert att bo i husbåt...såg jädrans mysigt ut iaf;)
    Trevlig helg!
    Kramis bia

    SvaraRadera
  7. Så många mysiga ställen
    ha en fin helg
    kram Rosa

    SvaraRadera
  8. Veldig fin by, København! Har vært der mange ganger, men ikke i Christiania. Menvar pussig nok på l'Alsace for noen år siden! Vi spiste deilig fiskesuppe. Rødspetten så kjempegod ut! Nå fikk jeg lyst å dra til "Køben" igjen...

    SvaraRadera
  9. Hej maria!
    Kul med en till Örebroblogg..;)
    Vilken underbar resa...Danmark är ju så underbart fint...länge sedan jag var där nu.
    Vilken lycka att bo nära oset..vi åker dit allt för sällan. Skulle lätt kunna pomenixa där varendaste dag.
    Vilket läskigt benbrott...det såg inte kul ut på plåten..
    Ha en ny härlig vecka!
    kram Katarina

    SvaraRadera

Jag blir så glad om du skriver en rad till mig