måndag 18 augusti 2014

Fulla frysen med fläder

Fram till den här sommaren så har jag ALDRIG tidigare plockat fläder själv...men jag "bokade in mig" redan förra sommaren efter att flädersäsongen var slut. Jag blev bjuden på så god flädersaft hemma hos en kompis...hon har en gigantisk buske längst ner i sin trädgård...som är översållad med fläderblommor varje år. Hon har inte möjlighet att ta vara på allt själv och dessutom är hon själv den enda i familjen som gillar fläder. Nästa år sa jag...då måste jag få komma och plocka lite...och hon sa självklart!!! Så i år stod jag i startgropen tidigt...och frågade och frågade när det var dags...hihi
Jag hade köpt med mig en ny stor vit skurhink med lock som jag plockade blomklasarna i...och vi hade en trevlig stund som avslutades med fika på altanen. När jag åkte hem hade jag även fått med mig hennes mormors recept på saften...som hon textat så fint för hand!! Det var ett så busenkelt recept.Väl hemma gjorde jag i ordning min första sats flädersaft någonsin. Här är receptet:
Jag använde mig av den stora skurhinken och flyttade om hyllorna lite på botten av kylskåpet. Jag har sedan tidigare samlat på mig ett gäng enliters plastflaskor från jobbet. Inom operationsområdet använder vi mycket sterilt vatten och natriumklorid. Dessa flaskor i tjock plast är perfekt att frysa in saft i. Då behöver man inte använda konserveringsmedel utan kan plocka fram en flaska i taget. Då häller jag över saften till en finare saftflaska i glas.
Jag blev inte nöjd med detta så drygt en vecka senare var jag tillbaka och plockade DUBBEL sats samt jag plockade en sats blomklasar som jag frös in. Dessa ska jag ta fram och göra saft av när behovet kommer längre fram. Så nu har jag fulla frysen med fläder!! tillräckligt mycket så att det räcker till nästa flädersäsong. Jag kan ta fram en flaska då och då...
Det fina sugrören har jag köpt på Söstrene Grenes (danskt Ö) i Roskilde...jag vet inte om den butiken finns i Sverige? Jag har i alla fall inte sett den tidigare här hemma även om den verkar finnas internationellt. Det är en trevlig butik med massor av småsaker till hemmet och till ett mycket bra pris!!
Flädersaften har även den här sommaren blivit en mycket uppskattad ge-bort-present till närmsta familjen...min mamma...min syster...kärlekens vuxna son med fästmö...
Då har jag gjort en fin etikett på flaskan och även skrivit ner receptet på underbart god FLÄDERLEMONADE

                                                                      2 dl flädersaft
                                                                      1 liter naturell mineralvatten
                                                                      ca 1 dl frysta hallon
                                                                      1 skivad lime
                                                                      isbitar

I helgen fyller kärleken år och vi ska fira födelsedagskvällen med att bjuda hem två kompispar på middag hemma hos honom i huvudstaden.

Då ska vi bjuda på Fläderlemonade som välkomstdrink fast då tänkte jag toppa upp med lite mousserande vin.

Kram Maria

2 kommentarer:

  1. Fina bilder från Köpenhamn i förra inlägget, jag
    älskar den staden. Och så gott med flädersaft,
    kommer och smaka sommar i vinter det.
    Kramar/AM

    SvaraRadera
  2. Gott med flädersaft.....jaa nu verkar hösten ha kommit till oss....hoppas verkligen det är tillfälligt och att den kommer tillbaka ett tag till ;))
    Kram kram
    Bia

    SvaraRadera

Jag blir så glad om du skriver en rad till mig