söndag 3 augusti 2014

Familjemiddag, skärgårdssemester och ett snopet slut

Den andra semesterveckan började så bra...vi lyckades för första gången samla ALLA våra barn och två respektive på en gemensam middag. Jag och kärleken är särbos har varit tillsammans i 7 år så självklart har de träffats tidigare men i lite olika konstellationer...det är nästan alltid någon som inte kan under våra tidigare försök.

Jag har tre barn men det är bara en som bor hemma. Äldsta sonen har bott hemifrån sedan han var 16 år på grund av hockeyspelande. Min dotter som tog studenten förra året har bott i London sedan årsskiftet och jobbar som Au pair i en underbar familj. Hon var hemma nu en vecka på semester. Min yngsta son har gått sitt första år på gymnasiet och bor fortfarande hemma...både hos mig och sin pappa. Kärleken har fyra barn varav två är vuxna och utflugna och sedan har han två hemmaboende tonåringar.

Ni förstår själva att det är många pusselbitar som ska falla på plats...vi har många och aktiva barn... men vi är såå glada att vi lyckades denna gång med relativt kort varsel.


Vi valde att bjuda ut alla våra 7 barn, en fästmö och en flickvän på söndagsmiddag till Bockholmen Hav & Restaurang. Tänk nu är vi 11 personer (och en 12:e är på väg eftersom kärleken ska bli farfar till årsskiftet). Det ska bli så härligt att följa hur stor den här familjen kommer att bli...


Mina tre barn som jag är såå otroligt stolt över!! Från vänster min yngsta son Jacob, min äldsta son Christopher, min mellandotter Rebecca och på kanten sitter Christophers flickvän Martina.


Här är alla samlade nere vid vattnet strax nedanför restaurangen och jag står bakom kameran förstås...ett härligt gäng eller hur?


Veckan som följde hyrde jag och kärleken en liten mototbåt för att kunna åka dagsturer och upptäcka Stockholms skärgård. Vi har hyrt den här båten tidigare och det är alltid så mysigt. Vi sover hemma hos kärleken, båten ligger på uthyrarens egen brygga ca 10-15 min bilväg från hemmet och på vägen ut mot Vaxholm, vi packar en stor härlig matsäck som räcker hela dagen...och så badkläder förstås. Flera av våra barn följde med fast på lite olika dagar (båten är inte så stor).


Sonen är på bild efter att vi tankat i Vaxholm...vi åkte en liten kvällstur in till storstaden...KUL att se allt från vattnet...

                                                              Grand Hotell


                                                                  Fotografiska

Fast alla andra dagar åkte vi ut bland kobbar och skär...lycka är att hitta en egen liten badvik...lägga till...bada från båten och sitta på en solvarm klippa och äta sin matsäck. Allt smakar extra gott där ute...bonusdottern hade sin favoritplats på båten...




                                                           Kärleken njuter av båtlivet...


Tänk så många charmiga skärgårdsställen det finns...



Tänk att dottern var en sådan fena på wakeboard...trots att det var första gången...jag kan inte säga att hon brås på mig...



Vi hade underbara dagar och vädret var verkligen på topp...men...men...på fjärde dagen hände olyckan!! Jag halkade på en på en klippa i samband med att vi skulle lägga till...stod i fören med repet och skulle hoppa iland...var lite ivrig...är inte så rutinerad...och var väl lite rädd att båten skull ta i. Så här i efterhand så kan jag ge er ett litet tips!! Det är bättre att vara mer rädd om sig själv än om kapitalet. Jag bröt handleden på en liten ö någonstans bakom Grinda och södra Ljusterö. Jag spjälkade handen själv med hjälp av lite handräckning från min bonusdotter...medan kärleken gjorde båten redo för avfärd...vadade sedan bak till badstegen på båten och fick hjälp att klättra upp. Tänk vilken fantastisk mekanism kroppen är ändå...inget fel på mina endorfiner. Det gjorde inte så ont som man kan tro (åtminstone inte till en början). Båtresan tog en hemsk timme och sedan var det inte långt till Danderyds ortopedakut. Där drog de frakturen rätt och jag blev gipsad. Opererad blev jag fem dagar senare på USÖ där jag hör hemma. Tredje veckan på semestern har inte varit något vidare som ni förstår...


Det var en svår fraktur. Radius var helt avhoppad och ulna hade helt hoppat ur led. Alla verkar förvånade över att det inte blev en öppen fraktur (tur jag har segt skinn). Jag är nu nyopererad och har plattor och skruvar på båda sidor samt de fick bygga upp med lite konstgjort ben i själva frakturen. Jag kommer att vara gipsad och får ej belasta på 3 månader och det kommer att ta 6 månader och upp till 1 år innan handen blir som den kommer att bli. Naturligtvis kommer den inte att bli som innan olyckan men ändå funktionsduglig. De har förberett mig på att det kommer bli jobbigt och det kommer att göra ont...


Fast jag är ändå vi relativt gott mod...morfintabletterna fungerar...rehabiliteringen har redan börjat och jag har börjat anpassa mig till framtiden. Nu kan allt bara bli bättre...

                                         
                                                                Kram från mig

                                                                      Maria

10 kommentarer:

  1. Så jobbigt, kan känna hur ont det gör. Klippor och
    båtar är en risk helt klart. Du har klarat allt jättebra,
    hoppas nu det läker fort och fint. Jag föll olyckligt igår,
    fast inne! Har en stukad högerfot och en bruten tå på
    vänster fot, önskar jag hade lite av dina piller.
    Men det var otroligt bra och lyckas samla alla barnen, man
    vet ju hur mycket dom har runt sig. Fint gäng.
    Kramar och krya på dig/AM

    SvaraRadera
  2. Looks like a nice family holiday but sorry about the accident. I hope your wrist heals quickly.

    Thank you for your visit and kind words.
    Carolyn

    SvaraRadera
  3. Härliga semesterbilder!!!.....men synd att du bröt handleden....inte kul, jag bröt fotleden för ett antal år sedan, men den funkar perfekt nu ;)....härligt gäng också;)
    Krya på dej nu
    Kram bia

    SvaraRadera
  4. Aj, aj, aj...stackars dig! Vilken otur!
    Tur att du har så många fina ungdomar kring dig.

    Krya på dig

    Kram
    annika

    SvaraRadera
  5. Åh så det kan gå! Trist för dig...hoppas du är bättre! Måste bara säga att jag läste med spänning hela "din sommar" och den måste ha varit helt fantastisk med alla barn, alla underbara ställen och sen detta väder!
    Stor varm kram till dig,
    Titti

    SvaraRadera
  6. Hej Maria!
    Men vilken otur ! Så lätt hänt det är! Så lätt olyckan är framme. Det var verkligen tråkigt att höra, hoppas att tabletterna hjälper hela tiden så att du slipper ha ont.
    Så roligt och mysigt att lyckas samla ALLA! Dom ser så fina ut alla ungdomarna.

    Kramar Anncathrine

    SvaraRadera
  7. Så mysigt med sån storfamilj, härliga bilder! Men fyy vad ledsamt att få en sådan skada! Hoppas det nu läker på bästa sätt, kram Suss

    SvaraRadera
  8. Men kära vän vilken otur!!!! Stackare, låter ju inte alls bra det där :(
    Men dina bilder är jättefina och er stora familj, det låter så härligt! =)
    Ja, nog finns det mycket vackert och mysigt i skärgårdarna!
    Krya nu på dig, och hoppas allt läker som det ska, att inget tillstöter.
    Ta hand om dig!
    Kram/maria

    SvaraRadera
  9. Dejlige feriebilleder. Sjovt at se din familie.
    Men UHA... det var da ikke så godt med dit uheld. God bedring.

    Birgitte

    SvaraRadera
  10. Vad mysigt ni hade på middagen och vad roligt att alla kunde vara med! :-) Det brukar alltid vara någon som inte kan, så är det för vår familj också, jag vet inte när jag senast träffade mina syskon samtidigt. Det såg så vackert och pittoreskt ut också utanför restaurangen. Men, vad tråkigt att du skadade dig så illa! Det lät inte alls bra att det blev såna skador i handleden/handen, hoppas att allt läker som det ska och att du börjar känna dig bättre!

    Många krya-på-dig-kramar
    Bitte

    SvaraRadera

Jag blir så glad om du skriver en rad till mig