fredag 22 augusti 2014

En liten turné med bästa kollegorna

I dessa åtstramningstider som finns på alla sjukhus i hela Sverige så blev vi minst sagt förvånade när vår klinikchef sa att i år skulle vi få resa bort i 2 dagar. Hon tyckte att detta var något vi skulle unna oss!!

Vi blev upphämtade med buss och sedan bar det iväg...till ett väldigt trevligt ställe som jag har varit till ett par gånger tidigare...en gång på senare år och en gång för kanske 20 år sedan. Här bakom blomrabatten finns restaurangen som ligger i Stora Socitetshuset. Där åt vi alla våra måltider.

Maten var otroligt god och vällagad...buffé till luncherna och en tre rätters middag på kvällen...mm...

Kvällens Meny


Svensk biff med gulbetor, pepparrot och ättiksgurka

*

Kummel med primörer, färskpotatis och smör från Emå mejeri

*

Chokladdröm med körsbär, maräng och kolasås


Hela området är uppbyggt som en liten by med massor av stugor och hus i gammaldags stil. Det är ett populärt ställe både för konferens men även för privatpersoner att åka till. Här i den djupa trolska bergslagsskogen är rofylldheten total och människor har åkt hit i 300 år för att få livskraft. Det sägs att kung Adolf Fredrik åkte hit till den här kurorten år 1761 för att få sin migrän botad.

Eftersom vi var ganska många så fick vi sova lite utspridda på området. Jag fick sova i Parkvillan som har utsikt både mot en liten sjö samt restaurangen. Där hade jag ett härligt stort rum alldeles för mig själv eftersom min kompis och arbetskamrat hade blivit sjuk. Är det någon som redan har klurat ut var jag har varit?
Så här såg mitt fina rum ut...stora fönster...högt till tak...vackra gammaldags möbler...fina medaljongtapeter...underbart sköna sängar...de bästa kuddarna och ett mjukt gosigt täcke.
Det finns en liten kyrka på området som verkligen är värd ett besök...den var så fin med renfällar på varje kyrkbänk.
Förutom en fin restaurang, konferensanläggningar av olika slag, fina hus för övernattning, en kyrka så finns det en relativt nyrenoverad SPA anläggning. Jag om min dotter var här på förra sportlovet för att njuta av ett Afton spa med massage och som avslutades med en tre rätters middag i restaurangen.

Här ser ni Vattensalongen med stora fönster ut mot en sjö. Det fanns utrymme i programmet för ett par timmars avkoppling här. Fast jag med min gipsade arm passade på att vila några timmar inför middagen på kvällen istället. Det blev tyvärr inget badande för min del denna gång så därför bjuder jag på en gammal SPA bild istället samt en bild som jag hittade på nätet:)

            (den här bilden hämtade jag på nätet och visar hur Vattensalongen ser ut på insidan)

Det finns så många fina möbler, lampor och tapeter i alla hörn och vrår...jag ville packa med mig ALLT hem!!
Den här lampan hängde i hallen i Stora Socitetshuset...och den var inte speciellt liten...såå vacker!!
Vad jag njuter mest av när jag bor på hotell är frukosten...jag är en riktig frukostmänniska. Till vardags är väl inte min frukost så märkvärdig men på helgerna äter vi alltid rejäla frukostar. Det är något vi gillar både kärleken och jag. Även denna gång fanns det massor av godsaker på frukostbordet...vilken lycka!!
Nu vet ni säkert var jag har varit...eller hur? "Om inte" så finner ni en ledtråd på nästa bild som visar vår föreläsningssal i pausen...hihi...

                                                          Jag har varit i Loka Brunn:)

Nu är det fredag och jag önskar er alla en jättefin helg. Jag ska åka till storstaden om en liten stund och har en sådan tur att föräldrarna ska dit på kräftskiva. Perfekt att kunna lifta med dem nu när jag inte kan köra själv. När vi väl har kommit fram ska vi äta lunch ute på något trevligt ställe. På eftermiddagen ska vi bli bjudna på fika hemma hos en liten 8 månaders tös som heter Rosa (och hennes mamma som är min kusin är också där förstås). Senare blir jag avsläppt med packning och paket hemma hos kärleken innan de åker vidare till sin fest. Hos kärleken blir det också fest i helgen fast i lite mindre skala. Han fyller år imorgon och vi ska då bjuda två kompispar på middag. Jag har i veckan planerat menyn så nu ska han få laga mat minsann...på självaste födelsedagen. Det är tur att han gillar att laga mat och är väldigt duktig. Han får förstås en hjälpande högerhand av mig:)

Kram Maria

5 kommentarer:

  1. Ja det låter inget vidare det där med din hand...hoppas det blir bättre snart.
    Men vilken härlig resa du varit på! Ser så otroligt fint och mysigt ut, härliga bilder!
    Varm kram till dig och sköt om dig,
    Titti

    SvaraRadera
  2. Vilket mysigt ställe ni varit på.
    Ha en fin Fredag
    Kram Linda
    Hoppas din handled läker bra

    SvaraRadera
  3. Vilket härligt ställe du varit på och vilken meny!!
    Hoppas födelsedagen blir mysig;)
    Trevlig helg!
    Bia

    SvaraRadera
  4. Loka Brunn, har hört talas om det, men aldrig varit där. Det ser ju fantastiskt fint ut!
    Stackars dig, så tråkigt att vara sjukskriven så länge. Hoppas att du inte har ont.

    Kram Anncathrine

    SvaraRadera
  5. Du er jo en fantastisk guide. Jeg får helt lyst til at besøge stedet :-)

    Hav en dejlig uge
    Birgitte

    SvaraRadera

Jag blir så glad om du skriver en rad till mig