onsdag 13 augusti 2014

En liten road trip söderut


Semestern kom av sig efter två veckor i och med min handledsfraktur som innebar operation. Det blev ett snopet avbrott och inte alls som vi tänkt oss. Efter båtveckan hade jag och kärleken planerat att åka en liten road trip söderut...nu blev han istället min personliga assistent. Vädret var som ni vet fantastiskt så när jag blev utskriven från sjukhuset valde vi att åka tillbaka till huvudstaden. Kärleken hade fortfarande semester och där har vi bättre möjlighet att kunna sitta utomhus till skillnad från min lägenhet i stan.
Jag tillbringade tiden mest runt omkring hemmet...lyssnade på ljudbok...tittade på film...tränade handen...blev bjuden på härliga utomhusfrukostar och middagar...och hade det skönt i solen. Kärleken åkte iväg och spelade några rundor golf.
Efter en vecka kände jag att jag mår faktiskt ganska bra trots att jag är enarmad...värktabletterna fungerar bra...och jag hade börjat anpassa mig till att det är så här livet ser ut just nu.
Då bestämde vi oss för att göra den där turen söderut iallafall fast i en betydligt kortare version. Vi packade "folkan"...bullade upp med kudde till armen...och kameran hade jag i dörrens sidofack. Tre nätter hade vi förbokat på nätet och sedan bar det av...

Nja...det här är inte riktigt vår Volkswagen modell på bil (bilden är hämtad på nätet)...även om det skulle vara coolt!! Fast jag känner min kärlek...han skulle tycka att den tog för lång tid..."nytt och snabbt" ska det vara...hm...

På vägen hade vi kaffepaus vid en gammal kyrkoruin söder om Ljungby och hade med oss en kaffekorg hemifrån. Innan dess hade vi ätit lunch i Gränna. Där köpte jag så fina kort i en butik som hetta Brocante Lifestyle och ligger utmed huvudgatan. Jag tycker det är så trevligt med fina kort för alla tillfällen och vill gärna ha ett litet lager hemma samt en karta frimärken. Då blir det av att man skickar...

(bilden på butiken har jag hittat på nätet)

 Sedan stannade vi inte förrän vi åkt över Öresundsbron. Det var länge sedan jag var i Danmark och nu hade vi tre mycket olika men härliga dagar där.

De två första nätterna bodde vi på hotell Bella sky som ligger strax utanför Köpenhamn. Det är så skönt att slippa krångla med bilen i city. Det var 100 m till tunnelbanan och 4 stationer in till stan beroende på var man vill kliva av förstås. När vi kom fram till hotellet efter en heldag i bil så var det ganska sent. Vi valde då att äta en dansk variant av tapas på hotellets sky bar (på 23:e våningen) i solnedgången och med utsikt över Köpenhamn. Morgonen efter gjorde vi oss klara med promenadvänliga skor och tillbringade en heldag inne i Danmarks fina huvudstad som kommer i ett eget inlägg.


                                                                  Kram Maria

4 kommentarer:

  1. Skönt att du mår så bra trots svår skada,
    och att det blev en resa piggar säkert upp.
    Jag är sjukskriven, vet inte hur länge, det
    förlängs efter hand.
    Ha det bra och var rädd om dig
    Kramar/AM

    SvaraRadera
  2. Härligt med en liten tripp....tänk att det går mot höst nu...man får njuta så länge man kan av sommaren som är kvar ;)
    Må så gott!
    Kram bia

    SvaraRadera
  3. Så skönt att vardagen ändå fungerar för dig! Med bara en arm... ;) :)
    Danmark är så fint! Ser fram emot ditt inlägg sedan :)
    Kram och trevlig helg!
    /Maria

    SvaraRadera
  4. Hej och tack för din hälsning hos mig. Nu läser jag ikapp dina spännande inlägg om Köpenhamnsresan. Det var smart att välja bo på Bella Sky och undvika alla bilköer och dyra parkeringsavgifter. Kram Nelya

    SvaraRadera

Jag blir så glad om du skriver en rad till mig