lördag 5 juli 2014

Om att börja middagen med en Kronärtskocka

Idag när kärleken och jag åkte till mataffären för att handla lite inför kvällen fanns det stora fina Kronärtskockor på grönsaksavdelningen...kanske börjar Kronärtkocksäsongen just nu...vad vet jag...


De är så gröna och så fina...riktigt vackra att se på...och jag var bara tvungen att fota dem i en skål ute på stenmuren...



För ett drygt ett år sedan hade jag aldrig kokat Kronärtskocka själv men den har för mig blivit ett mycket uppskattad förrätt eller enbart för mig sjäv en vardag kväll...bara så där...

Idag blev det Kronärtskocka till förrätt...och jag gjorde så här:

  
Kapa stjälken och lägg dem i en stor kastrull ...salta  vattnet och se till att blomman pekar uppåt...koka länge...de här kockorna var stora och behövde kokas ca 45 min...en bra tumregel är att bladen ska lossna lätt när man drar i dem...

                       
 Servera på ett fat och häll smält smör med pressad vitlök över...


 Börja plocka bladen utifrån och bit av den yttre delen...en stor del av bladet blir kvar...

När alla bladen är borta ser man den "trådiga" och oätliga delen...lyft bort den med bestick och under finns själva "hjärtat"...


 Den här delen äter man helt och hållet...mmm...så gott!!!


Var förberedd på att det blir många blad över och att förrättsstunden tar en liten stund (lite som att äta färska räkor) men det är absolut en härlig stund för prat och samvaro...

                                                                    Kram Maria

5 kommentarer:

  1. Goda och vackra.:-) Kram till dig.
    Stina

    SvaraRadera
  2. Hjärtan brukar jag köpa på burk ibland, förstår
    att det inte går och jämföra med dina färska.
    Ska köpa och prova.
    Kramar/AM

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Har aldrig köpt o h tillagat färsk kronärtskocka, men nu ska jag absolut prova det! Tack för receptet.

    Kram Anncathrine

    SvaraRadera
  4. Har aldrig provat det ...man kanske ska göra det
    kram Rosa

    SvaraRadera
  5. Härliga bilder, och visst är kronärtskockan fin,
    Ett riktigt smycke,
    och god är den också!
    Fin blogg du har!
    Önskar dej en fin Kväll
    Kram mKathrine

    SvaraRadera

Jag blir så glad om du skriver en rad till mig