fredag 11 juli 2014

Ett smultronställe

I början av maj hade jag, kärleken, min syster och hennes man, mina föräldrar och kärlekens föräldrar en riktig mysig helg. Vi hade bestämt att vi skulle äta lunch på behändigt avstånd från Finnerödja där min syster och hennes man precis köpt en liten gård och Mariestad där kärlekens föräldrar bor.

Av en slump fick min syster tips om detta underbara ställe från en granne till sitt nya lantställe...men behöll det för sig själv...för oss andra började vår lilla tur mot ett okänt mål...


Vi åkte och vi åkte...först på stor väg och sedan på slingriga småvägar...egentligen inte så långt...men det känns alltid längre när man inte vet hur långt det är kvar...men så helt plötsligt när man tror att man är mitt ute i ingenstans så dyker detta smultronställe upp...


Berget Orangerie som ligger vid foten av Kinnekulle i Forshems socken i Västergötland.


Carinas man som är snickare hade byggt ett stort Orangerie i ett av uthusen på gården (deras bostadshus ligger precis bakom) och här driver hon tillsammans med sin kompis Annette ett café och en restaurang som är öppet på helgerna. Nu i juli och augusti är det öppet även på onsdagar. Till caféet kan man komma utan föranmälan men till restaurangen behöver man boka två dagar innan. De erbjuder en utomordentligt genomtänkt och välplanerad maträtt som varierar med olika teman...just på vår helg stod det Italienskt på menyn...


Stora härliga fönster...vitkalkade väggar...vinrankor i taket...vilken fantastisk miljö att äta lunch på...verkligen mysigt...och även otroligt trevliga damer...vi blev mycket väl omhändertagna.


Till förrätt fick vi ruccola, grön sparris och parmesan med en god olivolja...


Varmrätten bestod av italienska stora köttbullar...smakrika och fylliga...tillsammans grönsaker, oliver och en polenta...och jag får inte glömma såsen...


Ett perfekt vin till maten...en flaska jag verkligen kan rekommendera...den ska finnas på bolaget (ca 80 kr)...men jag har ännu inte funnit flaskan på hyllan...den kanske är en beställningsvara?

Det är inte nog med detta härliga Orangerie...utan precis bredvid finns ett nybyggt Magasin och inredningsbutik som börjar redan utomhus med fina saker till trädgården...

På bilden ser ni min mamma och syster när de är på väg in...


Detta är en inredningsbutik helt i min stil...handplockade och unika saker...jag ville verkligen köpa med mig ALLT!!! (trots att jag är en loppisfia)

Se och njut...


Till det här smultronstället kommer jag definitivt att återkomma...och gärna med en välfylld plånbok...


Regina med bloggen Vitt hus med svarta knutar har sammanställt en lista med smultronställen väl värda att besöka. Kika in så får du se. Detta är mitt bidrag och något jag tänker tipsa henne om. Du kanske också har ett smultronställe du vill dela med dig och tipsa andra om?

                                                     Ha en härlig helg alla fina  

                                                              Kram Maria          

4 kommentarer:

  1. Vilket mysigt ställe och vilket fantastiskt orangeri! :-) Jag förstår att ni vill återvända, maten såg så smarrig ut också. Och tänk att strosa runt i butiken! Jag ska lägga namnet på minnet till nästa gång jag beger mig söderut :-).

    Önskar dig en riktigt fin helg i solen!

    Många kramar
    Bitte

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Åhhhh vilket ställe! Ser ju bara supermysigt ut! Det måste jag komma ihåg ifall vi har vägarna förbi åt det hållet . Väldigt roligt att få såna fina tips . Tack för det! Tack också för titten hos mig. Håller med dig, flaskan är vacker. Och ett gott vin!

    Önskar en skön helg till dig
    Kramar Anncathrine

    SvaraRadera
  3. Vilket härligt ställe ni besökte!!!.....och butiken verkar mysig....joo då, jag har tipsat Regina om en massa ställen här i Medelpad;))
    Ha en fin helg!
    Kram bia

    SvaraRadera
  4. Hej Maria
    Tak for din kommentar. Jeg har sendt dig en mail.

    Hvor er det dog nogle flotte billeder. Og sikke smukke bygninger.

    Hav en dejlig sommerdag
    Birgitte

    SvaraRadera

Jag blir så glad om du skriver en rad till mig