tisdag 24 september 2013

Sand, snäckor och korall

Mina semesterminnen från Maldiverna har jag samlat i en glasask. Den är köpt just för att lägga strandfynden i...mina allra finaste minnen!! Jag fick leta lite och var inte helt säker på vad jag sökte...slutligen hittade jag den här asken på PUB...på våningen på under R.O.O.M.

Även fast jag mest är en loppisfia så tycker jag att det finns så otroligt mycket fint och butikerna där är en stor källa för inspiration...
När jag fick syn på asken så visste jag direkt vad jag letade efter...underbart!!


Korallreven på Maldiverna får man inte röra...utan jag och kärleken har bara TITTAT under många timmars snorkling...så otroligt många och färgglada fiskar i olika storlekar...vi tröttnade ALDRIG på att simma med Nemo och hans vänner!!


Höjdpunkten var en sorkeltur med båt till ett korallrev en bit längre ut. Där simmade vi längs en korallvägg som sträckte sig långt ner i djupet med risk för svindel om man skulle ha haft de anlagen.


De här snäckorna och korallbitarna är fynd som spolats upp på stranden...och som jag plockat under många promenader längs vattenbrynet runt den lilla ö vi bodde på...


Lite orolig var jag förstås när skulle åka hem och fynden låg nerpackade i mitt handbagage. Tänk om jag inte fick ta dem med mig hem?

Det fick jag uppenbarligen...men de scannande min väska 2 ggr under ett par svettiga minuter för att sedan släppa mig vidare...


Jag borde vara van...förra året släpade jag hem pinjekottar från Grekland...hihi...

     
                                                                 Kram Maria

8 kommentarer:

  1. Vilken härlig resa, fina minnen! Både i finaste asken och i minnet! :)
    R.O.O.M har verkligen mycket snyggt!!!! =)
    Kram /Maria

    SvaraRadera
  2. Åhh så fina snäckor.....där på Maldiverna skulle min dotter ha varit....då skulle hon ha varit världens lyckligaste tjej ;))) hon som älskar att snorkla och att dyka med tuber på havsbotten...det är det absolut bästa hon vet.....men en dag kanske ;)))...vem vet:)
    Ha det gott min vän!
    Kram bia

    SvaraRadera
  3. Vilken upplevelse att få snorkla där bland korallreven...
    Fina minnen har du hittat också, i den perfekta asken :-)
    Kram Anneli

    SvaraRadera
  4. Vilka härliga minnen, och en fantastisk resa.
    Ha en mysig fredag.
    Kram Pia

    SvaraRadera
  5. Wow, vilken upplevelse! Men läskigt när det blir sådär djupt....
    Skulle nog få lite panik och tro att det skulle komma stora skräckinjagande ful fiskar då, hua!;)
    Fina strandfynd har du med hem iaf:)
    Kram

    SvaraRadera
  6. Låter som en fantastisk upplevelse att snorkla bland Nemo och korallreven. Mina minnen som du samlat i den fina asken... som ett lite akvarium :)

    Ha de så gott!
    Kram Marie

    SvaraRadera
  7. Vilken ljuvlig resa Maria och jag förstår att du njuter av din fina glaslåda med vackra minnen från er resa. Så fint att ha. :)

    Kram på dig

    SvaraRadera
  8. Tittar in för att önska dig en fin vecka!
    Kram Marie

    SvaraRadera

Jag blir så glad om du skriver en rad till mig