torsdag 8 augusti 2013

Världens enklaste marängtårta


Denna gråmulna och regn stänkta torsdag fick jag fin främmande och lagade världens snabbaste marängtårta. Receptet har jag hittat på nätet och kanske ska vi bjuda på den om ett par veckor när kärleken fyller jämna år. Nu passade jag på att prov baka:) Den var verkligen mumma och kan med fördel förberedas några timmar i förväg. Perfekt när man vill att allt ska vara enkelt och praktisk. Jag vill inte stå i köket för mycket på festen...att ha möjlighet att UMGÅS med gästerna är viktigt!!

Ingredienser:
2 st färdigköpta marrängbottnar (kommer ofta i två-pack)
3 dl vispgrädde
2-3 msk Lemon Curd
1 tsk vaniljsocker
Färska bär (i detta fall Belgiska jordgubbar)
Riven vit choklad

Så här gör du:
Vispa 3 dl vispgrädde (ganska lös) och blanda i 2-3 msk Lemon Curd samt 1 tsk vaniljsocker. Lägg en del maräng på ett tårtfat och bred över hälften av gräddblandningen samt hälften av bären. Lägg på en ny marängbotten och sedan resten av gräddblandningen och bären. Riv vit choklad över tårtan. Låt stå en stund i kylen så att marängen mjuknar lite.


                                                       Finaste Eva, Elly och David...


                                                                 Kram Maria

7 kommentarer:

  1. Den ser god ut den tårtan
    ha en trevlig helg
    kram Rosa

    SvaraRadera
  2. Älskar maräng...så den tårtan skulle jag vilja testa!!!
    önskar dej en trevlig helg!
    Kram bia

    SvaraRadera
  3. Å så gott det låter och så fin den ser ut! Jag håller med om att det är att umgås som är det viktigaste..umgås och ha det bra. Så ju enklare det är desto bättre :-)
    Ha en fortsatt fin helg
    Kram Anneli

    SvaraRadera
  4. Ser gott ut!
    Ja, det är viktigt att hitta något som är enkelt när det är dags för fest!
    Kram /Maria

    SvaraRadera
  5. Vilken tårta!! Ser jättegod ut och det låter så gott med jordgubbar och lemon curd..tack för receptet, det sparar jag :-)
    Ha en fin vecka
    Kram Anneli

    SvaraRadera
  6. MMmm... ser farligt gott ut!
    För att inte avslöja för mycket om mina svagheter... så en ledtråd finns i bloggnamnet ;)

    Ha de så gott!
    Kram Marie

    SvaraRadera
  7. Mmm, marängtårta som är så gott! Och enkelt och smidigt gillas när man ska ha fest. :)

    Kram på dig♥

    SvaraRadera

Jag blir så glad om du skriver en rad till mig