torsdag 13 juni 2013

Nu är det sommarlov

Igår var jag på min sista skolavslutning efter 15 år och det känns lite vemodigt. Min yngsta son har slutade 9:an!!

Nästa år börjar han gymnasiet...så om 3 år blir det en ny studentfest:)


De gula rosorna har jag köpt...och de vackra vita blommorna med det ljuvliga engelska namnet "Queen Anne´s Lace"...som på svenska blir det Drottning Anne´s spets...plockade jag bredvid cykelvägen nära sjukhuset där jag jobbar. Hur kunde det bli HUNDKEX på svenska?? Buketten lindade jag in i blått silkespapper och celofan.


Buketten låg i cykelkorgen när jag cyklade till Conventum och skolavslutnings cermonin...och DÄR låg den även när jag cyklade hem?!? Såå intressant var den...hm...nu står den i alla fall i en vas i hans rum:)


Väl hemma igen hade vi en liten minifest på 5 personer...vi åt Tacogratäng och fikade tillsammans med mormor, morfar och storasyster...
Jag har hela frysen full med fika efter studentfesten i fredags...och behövde nu bara köpa lite nya jordgubbar att dekorera cheesecaken med...mycket smidigt vill jag lova:)


Tidigare i veckan hade åk 9 sin avslutningsmiddag och de var så otroligt fina. Det var första gången sonen var klädd i kostym. 

Först samlades alla vid slottet för fotografering!!


Flugan och näsduken har jag sytt själv av en avklippt och överbliven stuv från underkjolen på dotterns balklänning. Det var ett tjockt och glansigt tyg...alltså ett perfekt flugtyg!!


Visst ser han väl NÖJD ut där han står...jag var bara tvungen att föreviga ögonblicket...men ni förstår säkert att han inte var själv med all tjejerna:)


Efter fotosessionen var det dags att transportera festdeltagarna med BÅT den lilla biten från Hamnplan förbi Wadköping och Stadsparken ner till skolan. Där hade röda mattor rullats ut vid ingången och alla tog plats i den festdekorerade matsalen för att äta en trerätters middag som innehöll både tal och bus...sedan blev det dans för hela slanten:)


Mitt vardagsrum ligger tvärs över gatan från skolans matsal...så jag hade första parkett!! Jag såg väl inte så mycket...men hörde...och det var verkligen PARTYSTÄMNING över hela slussen!! Det lät verkligen som om de hade super-duper-skoj (något som sonen också bekräftade dagen efter).
Festen avslutades vid midnatt med ett hejdundrande fyrverkeri...en kväll värd att minnas!!

                                                                   Kram Maria

4 kommentarer:

  1. Den som ändå fick gå på bal -suck!
    Här är det också riktig bal i orangeriet på ett litet slott här i närheten för niorna som slutar.
    Nu är det ju några år sedan mina gick ut, men visst är det en upplevelse!
    Tycker nog på sätt och vis att det måste vara lite extra kul med bal efter nian än studentbal, för grundskolan har dom ofta gått ihop i nio år.
    Dom har vuxit upp tillsammans och vad är då finare än att få avsluta det med pompa och ståt!:)
    Vilket drömboende du visar i förra inlägget! vill bo sådär!!
    Ha en fin dag!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Men vilken trevlig avslutnings fest! Härligt väder och glada studenter, underbart!
    Ha en fin torsdag,
    Sussi på Stolpås

    SvaraRadera
  3. Så fina bilder på både fina ungdomar , smaskiga bakverk och vackra blommor! Hade ingen aning om att hundkexen hade ett så fint engelskt namn???
    Kram /Maria

    SvaraRadera
  4. Men, jisses vilken stilig son och vad mycket gott du hade att bjuda på! Ja, det är vemodigt när de slutar nian..... Ja, nästa år är det dags för min äldsta att ta studenten... :) Hur kan tiden gå så fort liksom! Hundkex är vackert, men det engelska namnet hundra tusen gånger snyggare!

    Kraam
    Petronella

    SvaraRadera

Jag blir så glad om du skriver en rad till mig