torsdag 3 januari 2013

Januariblommor

 
Nu städas julen bort...jag älskar julen och börjar därför tidigt...men det innebär även att jag slutar tidigt...that´s me!!
 
Mina tre hyacinter i köksfönstret har förnyats för andra gången...de första hade blommat över långt innan jul...så ett par dagar innan julafton handlade jag nya...som verkligen var udda!!
 

De blev långa, gängliga och spretiga...och som hängde ner över krukorna...kanske en ny sorts hänghyacint...hihi...men de har iallafall fortfarande fina blommor och några nya kvistar är på gång...

 
Därför klippte jag av dem idag och gjorde dem till snittblommor...och i krukorna finns nu bättre plats för de nya att komma upp...



       Nu står tre hyacintkvistar med underbara vita blommor i en glasvas i köksfönstret...


Tulpaner är min januariblomma och födelsedagsblomma...hihi...även här är jag inne på min andra bukett...den första var överblommad i mellandagarna...men visst är även en överblommad tulpanbukett fin på sitt sätt och svår att slänga ut?


Min nyårsbukett har en mildare nyans...knopparna var lite mörkare i färgen...men skenet bedrog...och en svagt mild rosalila ton blev resultatet...


 
Jag är nu långledig efter min nyårsberedskap...så idag packar jag och en tonåring kappsäcken för att tillbringa trettonhelgen i stora huvudstaden...ja hemma hos kärleken förstås...
Vi har allt blivit lite bortskämda nu kärleken och jag...vi kan vara tillsammans elva av fjorton dagar sedan dan före dopparedan...vilken LYX!! På måndag blir det att puttas tillbaka till verkligheten igen...men det är på måndag det...idag är det bara torsdag...hihi...
                                                                
                                                              Kram Maria

7 kommentarer:

  1. Passa på och njut. jag börjar idag, känns sådär!
    Kram Helena

    SvaraRadera
  2. Tycker nästan hyacinter och amaryllis är vackrare som snitt.
    Tulpaner är absolut vackra även lite vissna!
    Fin färg på nyårsbuketen:)
    Ha en fortsatt trevlig ledighet!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Så mysigt det låter... njut av ledigheten och kärleken ;)
    Härligt med tulpaner det ger en stark känsla av att vi är på väg åt rätt håll... våren!

    Ha de gott!
    Kram Marie

    SvaraRadera
  4. Härliga tulpander
    ha en bra helg
    kram Rosa

    SvaraRadera
  5. Jag ska städa bort julen nu och plocka in lite härlig vårfeeling istället!
    Kramen!

    SvaraRadera
  6. Mmm, blommor kan jag helt enkelt inte få för mycket av. Så fina och de får själen att sjunga. :)

    Jag är likadan, fram med julen tidigt och bort med den innan det nya året startar. ;)

    Hoppas att ni har haft en härlig helg i storstaden och njutit av helgen. :)

    Kram Lotta

    SvaraRadera
  7. Härligt med långledighet och vackert med tulpaner!
    Kram,
    Regina

    SvaraRadera

Jag blir så glad om du skriver en rad till mig