fredag 7 december 2012

Ett par turer till gamla stan


Första adventshelgen var jag och kärleken i gamla stan...det var ganska länge sedan sist och den här helgen gjorde vi det ordentligt...ett besök på fredag kvällen och ett på lördagen blev det...

Gamla stan är såå mysigt alla årstider...och jag tror nog att jag uppskattar besöken där mer på senare år. Förr om åren gick jag i princip bara Västerlånggatan fram och tillbaka från riksdagen och fram till Järntorget...men gamla stan är så mycket mer och nu undviker jag i princip Västerlånggatan...

På fredagkvällen hade jag och kärleken bestämt träff på T-centralen...jag kom med flygbuss från kongressen på Arlanda och han med tunnelbana från jobbet. Vi hade bestämt att vi skulle gå ut och äta och bord hade han redan bokat under veckan...men jag visste inte vart...vi tycker det är kul att överraska varandra ibland...hihi...

Han tog mig med till gamla stan och restaurangen Den Gyldene Freden med anor från 1722 och som förknippas med Bellman, Zorn, Taube och på senare år även Vreeswijk. Svenska Akademins ledamöter äter tydligen fortfarande lunch där en gång per vecka enligt vår servitris. Maten var fantastisk och vi satt där länge och njöt av både varandras sällskap och atmosfären.


Lördag morgon vaknade vi upp och hade redan bestämt oss för att åka tillbaka. Jag ville absolut besöka julmarknaden på stortorget. Det är en lagom stor julmarknad och det är så mysigt med de röda bodarna. Kärleken är väl måttligt road av julmarknader...men eftersom den är så liten så står han ut med att gå ett varv med mig där...allt för att Maria ska bli nöjd...hihi...
Just den här lördagen hade vi ett annat ärende i gamla stan som lockade betydligt mer för hans del (men den kommer vi till på slutet)...


Vi bestämde oss sedan för att gå ner till inredningsbutikerna som ligger på Österlånggatan/ Järntorget och sneddade genom en gränd...där passerade vi ett galleri fullt med människor...nyfikna som vi var så klev vi in...och hamnade mitt i ett vernissage...en stund senare gick vi runt och tittade på konstverk av Martin Heap med ett glas vin i handen...
Både kärleken och jag tycker det är trevligt att gå på galleri och utställningar någon gång ibland...och det behöver inte nödvändigtvis vara konst vi själva skulle vilja ha på väggarna hemma...men vi tycker det är kul att titta...fundera...tolka och analysera det vi ser...

Den här bilden som jag tog när vi lämnade galleriet blev faktiskt lite KUL...men jag måste nog förklara varför...


Jag skyndade mig att plocka fram kameran för att ta en bild genom glasdörrarna och minglet som fanns där inne...människor passerade på gatan i en liten ström...så här gällde det att vara snabb...
När jag kom hem såg jag att den enda människa vars ansikte syntes på bild genom glasrutan var konstnären själv...Martin Heap...hihi...


En av mina inredningsbutiker som jag gärna besökter är Tish. Kärleken hittade två ljusstakar som han köpte direkt !?! normalt tar det ungefär 100 år för honom att bestämma sig. Jag köpte min årlig julgransdekoration. Sjöfartsmagasinet fick också besök...allt för att göra kärleken nöjd med dagen...jag vill ju gärna att han följer med mig hit igen...hihi...


Då är det dags för det verkliga lockbetet. När kärleken bytte bokhylla i vardagsrummet så blev det ganska många lådor att städa...från en ganska stor hylla skulle allt få plats i en betydligt mycket mindre hylla. Där hittade jag två bortglömda presentkort som han fått i julklapp av en entreprenör...både 2010 och 2011...och det stod inget sista datum på!! Tänk om vi kunde handla för dem nu...åtminstone det från förra året...det är iallafall värt att fråga tänkte vi...så vi klev in i gamla stans fiskaffär för första gången...


                                          ...och där fanns det fula fiskar vill jag lova...


Tänk att båda presentkorten var giltiga...och vi bestämde oss för att köpa färsk hummer och havskräftor samt fin mörk choklad för 800 kr...och det bästa av allt var att det inte kostade oss någonting...utan allt var GRATIS!!


Så en lyxig middag för två blev det även på lördagkvällen...skaldjur med egen romsås...västerbottenpaj...avocado...sparris...ciabatta...och ett gott vin förstås...


Den här veckan njuter jag av min långledighet...jag har varit ledig från jobbet både torsdag och fredag samt hela helgen. Underbart att vara hemma och julstöka...städa...och baka...samt umgås med min tonåringar. Kärleken är hemma i huvudstaden och umgås med sina tonåringar. Ikväll blir det Tjejkväll på hockeyn...tänk er en hel läktare bara med tjejer...äldsta sonen är utlånad hit till allsvenskan igen från elitserien...så ikväll bänkar vi oss förstås...jag, tonårsdottern, faster Anne och mormor...vilken hejjarklack!!!

                                                         Kram och god helg

                                                                Maria

6 kommentarer:

  1. Så härligt att strosa runt i Gamla Stan i julhandeln och slinka in på ett galleri - bara sådär!! Precis så gjorde jag också ibland, när jag bodde i Sthlm! Kan sakna det lite ibland!
    Vilka härliga bilder du fick till!
    Ha en fin helg!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  2. Gud så mysigt -alltihop!
    Älskar Gamla Stan!
    Har däremot aldrig varit på julmarkanden:/
    Ha en härlig ledighet:)
    Kram

    SvaraRadera
  3. Men hallå! Vilka dagar ni fick och vad kul med allt du berättar! En riktig drömvistelse! Den kommer ni minnas länge!
    Kram Helena

    SvaraRadera
  4. Det är mysigt att flanera i Gamla stan...nu bor jag ju inte i Huvudstaden men jag har varit där mycket och då är Gamla stan ett måste :))
    Och vad maten lät goood...me like!!
    Ha de bra!
    Bia

    SvaraRadera
  5. Önskar dig en fin andra advent!
    Stor varm kram till dig goa Maria
    från Raina

    SvaraRadera
  6. Så mysigt ni verkar ha haft det.. härligt!
    Nästa lördag ska vi besöka julmarknaden i gamla stan, vi var där förra året men det var inge roligt för det ÖSREGNADE. Hoppas vädret blir bättre denna gång. Jag gillar verkligen gamla stan och besöker den varje gång vi är i huvudstaden.

    Önskar dig en fin andra advent!
    Kram Marie

    SvaraRadera

Jag blir så glad om du skriver en rad till mig