lördag 8 december 2012

En juldikt

 
När jag var 15 år skrev jag en dikt...den är ganska enkel och på rim...men innehåller funderingar och tankar som en 15-åring kan ha...och den enda dikt jag någonsin skrivit...
 
Jag vet att jag valde att läsa den för min familj på julafton...så här i efterhand så vet jag att de egentligen inte uppskattar dikter i allmänhet...men de tyckte iallafall att den här var fin och att jag var duktig förstås...
 
Jag har haft den i mitt huvud i 30 år!! Ibland kommer jag ihåg att jag har den och ibland inte...jag försöker påminna mig själv om den så här i julstressen...och nu även dela med mig den till er...
 
De här fina askarna är fotade på Mio
 

                                                                 En Juldikt

                                                       Vad jag undrar i dessa tider
                                                nu när dagarna snabbt mot julen lider

                                                är vad alla under julstressen tänker
                                                       när de penningkapitalet sänker 

                                          de verkar ha hakat upp sig så på dessa klappar
                                       att de vad jag anser det viktigaste med julen tappar

                                           man behöver inte på alla pengar sätta sprätt
                                               utan man kan fira jul på helt andra sätt

                                                    istället för att köpa pengarna slut
                                    kan man satsa på det som är gratis men som vara livet ut

                                   vad som är gratis är lycka och julfrid i varje hem och vrå
                                                      men hur ska vi den lycka nå?

                                                 den är väl knappas något vi kan köpa
                             utan vi måste med lite mer kärlek och omsorg varandra möta

                                 men en liten julklapp tycker även jag att vi kan ge till andra
                                        som en fint tecken på att vi tycker om varandra

                                       det viktiga är att vi inte glömmer varför julen är här
                                                 och vad det mest värdefulla i livet är
                          

                                                       Kram till er alla från mig

                                                                     Maria




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir så glad om du skriver en rad till mig