söndag 11 november 2012

Söndagsbilden


Idag visar jag en äkta söndagsbild...hihi...bilden är tagen denna morgon på mitt köksbord och ena fönster...just när frukosten precis blivit avdukad...

Lite smått har jag börjat adventspynta...det kliar lite i fingrarna...och jag tycker det är så mysigt och en av de finaste tiderna på året...sedan kan jag vara ganska snabb att städa bort julen...faktiskt redan till nyår...

I korgen har jag ett pynt som jag gör varje år...jag plockar blåbärsris i skogen och trär på små vita pärlor...

Pepparkaksburken är ny för i år och köpt på Lågprismagasinet ihop med en lika fin och matchande Julgodisburk (fast den hade lite annorlunda form)...
Jag kikade in där av en slump förra veckan efter att jag varit och hämtat kärlekens nya lampor till vardagsrummet i den närbelägna lampaffären...och där stod burkarna= kärlek!!

Just nu är den fylld med de enda tänkbara köpe pepparkakorna...enligt min smak förstås...Nyåkers!!!
Fast jag känner mina tonåringar...de kommer att vara slut innan nästa helg...hihi...det smarta är att burken inte är genomskinlig...just nu har de inte märkt att det finns pepparkakor i!! De har säkert lyft på locket när den fortfarande var tom...men nu har de ingen aning...ska bli kul att se hur länge det varar...

Här kommer mitt bästa pepparkaksrecept:

Järnboåspepparkakor
125 grader ca 20 min i ugnen

6 dl strösocker
1,5 dl grädde
1,5 dl sirap
2 msk bikarbonat
2,5 hg smör (ej smält och ej för varmt)
12 dl vetemjöl
1,5 tsk ingefära
1 tsk nejlikor (malen)

Låt stå minst ett dygn i kylen!!

                                Kram på er alla bloggisar och ha en mysig söndag

                                                           Maria

                                      

12 kommentarer:

  1. Vacker bild :) Den ger stämning..
    Ha en fin dag, Annika

    SvaraRadera
  2. Vad härligt att sitta där och äta frukost
    ha en Skön Söndag
    kram Rosa

    SvaraRadera
  3. Håller med...stämningsfull bild :))
    Ha en fin dag/kväll...och glöm inte pappa....

    Kramen Bia

    SvaraRadera
  4. Vilken finfin bild! Riktigt mycket julfeeling!
    Pepparkaksreceptet ska testat när det är dags för julbak!

    SvaraRadera
  5. Nog längtar man till advent nu, fast jag försöker hålla mig med pyntandet några veckor till. En liten ljusslinga i en lykta på glasverandan har jag iallafall startat med.
    Jag tillhör den tråkiga sorten som tycker att köpepepparkakor är godare än hembakta. Hmmm, det är nog "stadsjäntan" i mig som inte riktigt vill försvinna.
    Hoppas du får en fin söndagkväll och en bra start på veckan som kommer!
    /Anna-Karin

    SvaraRadera
  6. Ha, va kul att du gillar Nyåkers pepparkakor! Med den goa pepparkaksdoften och i det lilla samhället har jag tillbringat alla mina somrar!
    Min mamma är därifrån och vi har våran sommarstuga där:)
    ....om det är mina favoriter också? -självklart, finns inga alternativ!:)
    Kram

    SvaraRadera
  7. Så fint och mysigt köksfönster du har!

    Önskar dig en bra start på veckan!
    Kram Marie

    SvaraRadera
  8. Vilken fin burk! Alltid kul att ha en ny kakburk inför jul :) Jag har en liten söt med röd text som jag plockar fram varje jul.

    Och vilken fin sovrumshörna du har. Smart med bokhyllorna :)
    Ha en mysig måndagskväll!
    Kram
    Ulrika

    SvaraRadera
  9. Jättefin burk..den skulle jag gärna fylla med kaor..och den skulle också vara tom för det mesta..hihi

    Kram Sanne

    SvaraRadera
  10. ÅH, det var et smukt vindue. Der kunne jeg godt stå og hygge mig lidt :o)

    God dag
    Birgitte

    SvaraRadera
  11. Vilken söt idé med blåbärsriset, den snor jag med en gång;)) om det är OK??
    Pepparkakor äts flitigt här ända fram till jul, tycker att dom smakar bäst innan, och så sägs det att man blir snäll, vilket kan vara bra till jul. Jag äter köpekakor...borde baka... men tycker det tar så lång tid. Pepparkaksburken är jättefin!! ofta är det väl så att när man minst anar det så "springer" man på sådana där fina saker.

    Ha det gott!!
    kram lisamaja

    SvaraRadera
  12. Vilken fin söndagsbild och så läckert med de små pärlorna på blåbärsriset!

    Tack för pepperkaksreceptet! Kanske ska jag prova det!
    Lisa

    SvaraRadera

Jag blir så glad om du skriver en rad till mig