torsdag 22 november 2012

Glöggfest

Så här i november är det glöggtider...och jag älskar verkligen glögg!!
 
För mig är det tradition att värma den första koppen till Alla helgona...fast då brukar jag hoppa över russin och mandlar...utan istället lägger jag i en citronskiva eller en nypa lingon från påsen i frysen...
 
 Det är i november som det har blivit mörkare ute...kylan har för det mesta kommit...och det är så härligt att mysa inne med levande ljus och dricka glögg...gärna efter en härlig långpromenad.
 
Fest tycker jag det är varje gång...även om det bara är för två...eller om jag myser själv en stund...men riktigt kul skulle det vara att ordna en riktigt stor Glöggfest!!
 
Jag dukar gärna med gammalt porslin och serverar för det mesta i mina lite mindre och låga vinglas med blommönster...finaste silverskedarna...och assietten från små mockakaffekoppar...
 
 
Krukan från Miljögården är mitt senaste loppisfynd. Den blev så vacker med Julrosen som jag köpte häromdagen...
 
 
Pepparkakor...brie (jag är inte galen i mögelost även om det är helt okay)...och fikonmarmelad...mmm...
 

Vill jag servera en lite mindre mängd så brukar jag använda den lilla kaffekoppen som hör till de små faten...så söta och så goda att dricka glögg ur...


                            Inspirationsfabrikens torsdagstema är Glöggfest...kika in du med!!

        Ha en mysig glöggstund ni med kära vänner...det är så härligt att ni finns i mitt liv...

                                                                    Kram Maria

11 kommentarer:

  1. Så fint, hade gärna kommit på glöggfest hos dig. Åh pepparkakor med mögelost och fikonmarmelad, det ska jag ha idag, mums!

    Ha en toppendag!
    Kram Catta

    SvaraRadera
  2. Jättesöta koppar, fikonmarmelad står redan på inköpslistan. Kraaaam Pia

    SvaraRadera
  3. Fina bilder och härlig stämning.
    Längtar redan efter nästan helgs glöggmys hos vänner:)

    Ha en bra dag

    Kram Johanna

    SvaraRadera
  4. Så mysigt det låter med en glöggfest!
    Jag skulle gärna komma på glöggfest hos dig med mysigt gammalt porslin och levande ljus ;)

    Ha en fin dag Maria!
    Kram Marie

    (Det var meningen att jag också skulle heta Maria, men när mamma fick mig så var det så många på BB som just valt det namnet så då fick det bli Marie. Jag är också 67:a... hihi)

    SvaraRadera
  5. Vad roligt att höra att det är fler än jag som redan börjat smutta på glögg! Har dock aldrig testat med lingon i, det ska jag göra nästa gång! Blir nog både gott och vackert!

    SvaraRadera
  6. Jag kommer! Så gott det ser ut, har aldrig
    provat brie och marmelad, det ska jag göra.
    Jättefin julros.
    Kramar
    AnnaMaria

    SvaraRadera
  7. Vilken härlig tolkning av temat du gjort! Det är så roligt med alla dessa spännande glöggsorter som finns numera!

    Ha en fin acvslutning på veckan!

    SvaraRadera
  8. Vilken härligt glöggfest du bjuder på!
    Ha en fin fredag!
    Lisa

    SvaraRadera
  9. Låter härligt med glöggfest
    ha en trevlig ehlg
    kram Rosa

    SvaraRadera
  10. Har inte druckit glögg ännu, men det blir väl...vill då prova nåt nytt tror jag...är så less
    på vanlig Blossa :(
    Önskar dej en fin fredag...nu skall jag snart se på X Factor, det börjar bli spännande nu :)
    Kram kram

    SvaraRadera
  11. Vi er også meget glad for gløgg her i huset. Og igår tænkte jeg på at købe noget.
    Peberkage med ost - det har jeg ikke prøvet før!

    Hav en dejlig weekend
    Birgitte

    SvaraRadera

Jag blir så glad om du skriver en rad till mig