onsdag 24 oktober 2012

Torsdagstema~ Barnrum

Fabrikens torsdagstema den här veckan är barnrum...eftersom jag har tre barn så har det funnits många barnrum genom åren...numera har jag två tonåringar som bor hemma...och en som har flyttat hemifrån...så lite "glimtar" från två tonårsrum kommer jag att visa idag.

Dottern älskar att tända doftljus...det väldoftande ljuset (Strawberry and Rose) med texten "Happiness is not a destination it´s a way of life" köpte hon i Goas fina butik Mor Agustas Garage (och med bloggen Hvitur Lakkris) när vi var i Lund på semester. Det ljuset tänder hon bara vid speciella tillfällen...doftvärmeljus tänder hon ständigt i Lotusblomman. Så en liten samling med dofter står på hennes sängbord...



Buddhan är underbar...den är träsnidad i ljust trä och är köpt av en arbetskamrat till mig som åker regelbundet till Bali. Den är en medskickad beställning eftersom dottern verkligen önskade sig en fin, go och glad Buddha.


En hyllan finns ovanför sängen...dagens tonåringar verkar tycka att det är lite coolt med vinylskivor...


Gitarren som tyvärr allt som oftast dammar till sig...men kärleken har iallafall nyligen bytt strängar och stämt den...det är en 10-årspresent som hon fick när hon precis börjat på Karl Johan Skolans musikklasser (samma typ av skola som Adolf Fredrik med körsång som profil)...efter 6 år på en fantastisk skola så har hon (förhoppningsvis för tillfället) lagt musiken lite på hyllan...hon sjunger så fint och fick vara solist i finalen på julkonserten på Conventum när hon gick i 9:an...då sjöng hon Bäckman & Moraeus sång Koppången (första sopran som hon är)...lyssna på Helen Sjöholms version HÄR...


I den lilla svarta ramen på det andra sängbordet står det " Vänner är som stjärnor...man ser dem inte alltid...men du vet att de finns där ändå".

En av alla konståkningsdräkter hänger på väggen...den här passa in i det svart-vita temat...vilken musik åkte hon till när hon tävlade i den här?...filmmusiken till Familjen Addams förstås...klänningen är sydd och designad av hennes tränare som både gjort koreagrafi och dräkter till flera duktiga tjejer i sverigeeliten...dräkterna ska ju harmonisera med programmet.



Taklampan har hängt med ganska länge...men jag tycker fortfarande att de är ganska söt...men på önskelistan står en stor svart lampa i genomskinligt tyg...gärna med en extra stor glödlampa...


Sonen har inga speciella önskemål så där är det nog fortfarande mamma som tycker till...helt färdiga är vi inte men lite marin stil har jag tänkt (tills den dag han protesterar och vill bestämma själv...hihi)


En hissgardin sydde jag i somras...och inspiration fick jag här i bloggvärlden (Tack Marianne)...det är vanligt hampasnöre som jag knutit upp den med...stenarna är strandfynd ifrån Bornholm...




Annars är det bara fotbollar och dataspel i huvudet på honom...men han tycker mycket om att åka skidor...därför finns lite sådana inslag i rummet också...högst upp på hyllan ovanför skrivbordet har jag gjort en tavla av en gammal karta över Sälenfjällen från 70-talet...och han bara suckade när han såg resultatet..."varför ska jag ha en gammal karta över Sälen för" sa han...fast den har fått stå kvar ändå!!...för som jag skrev tidigare så bryr han sig inte så mycket ännu...


En finurlig liten pokal...det är så trevligt med alla fotbollsmedaljer...och stolta är barnen...men speciellt vackert är det inte att tapetsera väggarna med medaljer...den här fina pokalen i plåt hittade jag på loppis och målade om i en ljus färg...den är proppfull med medaljer...bara två av de finaste hänger framme...de han är mest stolt över...GULDmedaljerna från Örebrocupen (en av de större cuperna i Sverige) från 2009 och 2012!!


Skamfläckar har vi förstås...en av dem är plastbaljan som är till för fotbollsskor och bollar...även tidningen som han använder till skotork ligger kvar på golvet...men det är så här det för det mesta ser ut hemma hos oss...för tränar det gör han hela tiden och året runt sedan de fick konstgräs!!!


Det här blir mitt tredje inlägg på inspirationsfabrikens torsdagstema...så nu kommer jag skicka in min medlemsansökan....KUUL!!!!

Kika gärna in på FABRIKEN och se alla andra inlägg i ämnet...lika kul och spännande varje gång...


                                   Ha en härlig höst torsdag
                                         Kramis Maria

                                  

6 kommentarer:

  1. Tack för rundvisningen av tonåringarnas rum!
    Känner igen deta med parfymflaskor i inredningen ;)
    Har själv fyra tonårsdöttrar i huset.
    Kram /Maria

    SvaraRadera
  2. Fina och personliga bilder du visar, man ser tydligt vilka intressen som finns =)
    Dräkten är ju heeelt fantastisk!

    Ha en fin dag,
    kram Catta

    SvaraRadera
  3. Min Maya är också en sån där doftljusflicka. Det doftar så gott ibland när man ska ner på hennes rum.:-) Kram

    SvaraRadera
  4. Vilken fin text om vänner din dotter har!

    Visst är det kul med fabriken? så roligt att se alla dessa inlägg om barnrum idag:)

    Kram Johanna

    SvaraRadera
  5. Ja, det ska bli kul att se vilka behov det finns när barnen blir större. Någon har sagt att ju mindre barn, desto fler prylar i rummet. Det verkar stämma om man ser dina lugna och fina bilder.

    SvaraRadera
  6. Nä, Maya går ut till sommaren. Men hon klar snart med "bokstäverna" till alla körkort hon behöver för långtradarkörning. De tror att hon kommer att få jobb till jul.:-)
    Kram

    SvaraRadera

Jag blir så glad om du skriver en rad till mig