söndag 21 oktober 2012

Min finaste tavla

Jag har inte så många tavlor här hemma...något jag inte riktigt tänkt på först nu när jag går runt och verkligen tittar...
 
Av de tavlor som jag har så finns det en som jag tycker mest om...den tavlan är också den enda som är en riktig målning...trots att den är gammal så har den inte varit min förrän i början av det här året året...
 
Den är målad av kärlekens pappa och han gav mig den i present...
 
Vi var och hälsade på kärlekens föräldrar en helg i början av året och jag var då ganska nyinflyttad i den här lägenheten...
 
Kalle har målat tavlor säkert i över 65 år...och har massor på sina väggar...nu frågade han eftersom jag flyttat om jag behövde någon ny tavla...väldigt snällt och generöst av honom!! 
 
Problemet är bara att Kalle är 86 år och de tavlor han målar kanske inte rktigt passar in i den stil som jag valt att inreda mitt hem med...och jag ville inte tacka ja till en tavla som jag inte vill sätta upp...men valet var mitt och jag fick titta runt och välja... 
 
 
...men så hittade jag min tavla...som jag älskade från första stund...
Den satt lite undangömd och var inte självklar att hitta...och jag blev så otroligt glad eftersom jag visste att Kalle så gärna ville ge mig en...
 
Jag tror att kärlekens mamma blev förvånad över mitt val... för hon sa "vill du ha den där?"
Jag tror att hon i åratal undrat varför Kalle envisats med att de ska ha en naken kvinna uppsatt på väggen...hihi...hon packade gladeligen ner den till mig...
 

Jag tycker om den här tavlan eftersom den har så milda och fina färger...för att den passar så fint här hemma...för att Kalle har målat den...och för att han gav den till mig!!


Han målade tavlan 1958 när han gick på Konstfack...egentligen tecknade de croqui...men under en paus plockade han fram sin oljefärger...och målade snabbt upp den här tavlan...

Efter utbildningen jobbade Kalle hela sitt yrkesverkasamma liv som inredningsarkitekt...många år på HSB men även de sista 20 åren som egen företagare...

Kärleken har ärvt hans anlag...fast han vet inte om det ännu (jo kanske lite)...det syns när han skissar upp saker och när han textar. Jag försökte ge honom en puff för flera år sedan...då köpte jag en låda med akrylfärger åt honom...men de är fortfarande oanvända...kanske någon gång sa han då...när jag har tid...

Jag har sagt till honom att den dagen våra tonåringar är självgående och en av oss kan flytta...så vill jag gärna att hans tavlor sitter på våra väggar i vårt gemensamma hem...

...men...men...det räcker inte med att ha anlag för något...man måster vara intresserad också...


                                               Ha en härlig söndagkväll
                                                     
                                                       Kram Maria

3 kommentarer:

  1. Tavlan du fick är jättevacker, det
    var snällt av Kalle och ge dig den.
    Hoppas din man börjar måla också.
    Kramar
    AnnaMaria

    SvaraRadera
  2. En väldigt fin tavla! Tack för din fina kommentar hos mig:)

    Ha en fin vecka!

    SvaraRadera
  3. Mycket vacker tavla.. gillar verkligen dom dova tonerna!
    Gulligt av honom att låta dig välja fritt :)
    Min kärlek är också konstnärlig och målade många tavlor när han var yngre men inte nu längre. Vår äldsta dotter har ärvt dom anlagen och gick Estet bild och form på gymnasiet. Nu går hon på KTH och läser till Arkitekt.

    Vad skönt att det inte var sonen som var skadad.. jag missuppfattade det hela.
    Hoppas du får en konstnär i kärleken så småningom ;)

    Ha en bra start på veckan!
    Kram Marie

    SvaraRadera

Jag blir så glad om du skriver en rad till mig