tisdag 30 oktober 2012

Allahelgonahelgen

 
 
Så här i Allahelgona tider kan jag inte låta bli att fundera lite när jag tittar på mina gamla fotografier som står i hyllan...bilder som föreställer nära släkt till mig men som nu inte lever...jag kan inte låta bli att undra hur det hade varit om jag lärt känna dem lite bättre...
 
Jag tycker det är fint med gamla foton...extra fina blir bilderna när det är de egna släktingarna från från förr...
 
 
Just de här två bilderna har jag alltid haft men jag har inte vetat om det förrän de senaste åren...de fanns förvarande i en kartong på vinden ihop med flera gamla fotoalbum...en kartong som jag fått av min mamma...den fanns förstås först hemma hos henne...men när jag flyttade hemifrån så kom hon med den till mig...
 
Visst har jag tittat i lådan som ung men kanske inte så noga...och sedan måste jag erkänna att den har blivit bortglömd...i samband med olika flyttar har jag väl blivit påmind igen men har ändå inte tagit mig tid att ordentligt se vad som fanns i lådan...inte förrän nu vid den sista flytten som är för snart är ett år sedan...då gjorde jag en rejäl välbehövlig vindsröjning och luskammade allt...
 
 
Den första bilden föreställer min farmor som ung...Hellä Helena...hon levde ett långt liv och fick många barn...hon var som jag upplevde det en mycket stark person som orkade med nästan hur mycket som helst...jag känner igen mig själv lite i henne...

Hon hann även med att resa en del speciellt under den senare delen av livet...min farfar dog många år tidigare...men farmor levde tills hon var över 90 år...

Tyvärr kunde vi inte prata med varandra de gånger vi träffades...hon bodde i Finland och pratade bara finska...jag är född och uppvuxen i Sverige fast med föräldrar som ursprungligen kommer från Finland...min mamma kommer från en svensk del...


Den andra bilden visar min pappa som ung... Juhani Antero...hur gammal han är på bilden vet jag faktiskt inte...men han dog endast 23 år gammal...han förolyckades i augusti 1968...när jag var 8 månader gammal...


                                                              
                                                                       Kram Maria

3 kommentarer:

  1. Ja det blir så att man tänker lite extra på de anhöriga som gått bort och inte finns med oss längre under allhelgona helgen.. Det är fina foton som du hittat också, tycker det är så intressant med gamla fotografier och porträtt.
    Speciellt på släkt som man aldrig har träffat, man får en liten glimt om vilka de var.
    Kram Anneli

    SvaraRadera
  2. Så fina gamla foton och som du säger så blir lite extra när man har en relation till dem.
    Jag hoppas hitta lite mer foton på mina gamla släktingar så som gammelmormor och morfar som hade lanthandel. Skulle vara kul att hitta bilder från lanthandeln bla...

    Ha en fortsatt fin vecka!
    Kram Marie

    SvaraRadera
  3. Mysigt med gamla bilder och framför allt med sina släktingar.
    Min goa mamma har en vägg med gamla foton och vi (barnen och jag) tröttnar aldrig på att få höra historierna om våra gamla släktingar:)
    Kram

    SvaraRadera

Jag blir så glad om du skriver en rad till mig