söndag 23 september 2012

Kalas i helgen

I helgen bjöd vi in närmsta släkten för att fira mina två yngsta barn som fyller 15 och 18 år under veckan som kommer...
 
När vi nu samlade ihop alla så ville vi passa på att umgås så länge som möjligt...så redan mitt på dagen började festen...och de sista åkte inte hem förrän nästan ett halvt dygn senare...
 
Ett intensivt samarbete ägde rum i köket hela förmiddagen...jag är lite av en tidsoptimist...och vill gärna göra allt själv...inget färdigköpt här inte...
 
Vilken tur att kärleken och 18-åriga dottern är så flitiga i köket...jag delegerade bara ut uppgift efter uppgift...och tillsammans såg vi till att allt blev klart lagom till att de första gästerna ringde på dörren...
 
Först blev det snittar, bubbel och mingel...
 

De här sushi-inspirerade snittarna är så enkla...blanda 1 msk wasabi i ca 100 g philadelphiaost...bred över gravade laxskivor...rulla ihop och skär i små bitar...strö över sesamfrön...KLART!!


Till huvudrätt blev det en "matig" pastasallad som innehöll både fetaost och soltorkade tomater och till detta bjöd vi på kallskuret men även varma kycklingfiléer med sting...

Till kaffet blev det vit chokladkladdkaka med lime...toppad med en burk Kesella lime och färska blåbär...

Även idag blev det fest...jag och kärleken kom hem efter min 15-åringa sons fotbollsmatch...så där lagom stelfrusna...eftersom vi inte riktigt har fattat att nu är det faktiskt höst och varmaste jackan behövs när man står där på kanten av forbollsplanen...

Här hemma hade tjejerna bakat...min 18-åriga dotter och kärlekens 12-åriga dotter hade gemensamt åstadkommit ljuvligt GODA chokladcupkakes med hallonfrosting...

Den äldre hade till och med skjutsat den yngre på pakethållaren till affären för att köpa de ingredienser som saknades till deras storasyster-lillasyster-stund (båda två har bara bröder) och tycker det är såå trevligt med en plastsyster...BAKA är något som båda två verkligen gillar!!


Efter den här helgen så måste jag nog gå på fler än ett yogapass...hihi...

                                                                Kram Maria

8 kommentarer:

  1. Låter som en härlig sammankomst, med mycket läckert att äta! Härliga bilder1 Själv är jag en kvinna som på stapplande steg just startat min blogg! Titta gärna in!
    Varma hälsningar: Helen

    SvaraRadera
  2. Så härligt med heldagskalas! Det skulle vi kanske satsa på i november när både jag och stora tjejen fyller år :)
    Och de där laxbitarna låter bara sååååå goda. Skriver upp receptet med en gång :)

    Ha en härlig start på veckan!
    Kram
    Ulrika

    SvaraRadera
  3. Låter som härlig helg i festens tecken ;)
    Det ser riktigt smarrigt ut!

    Önskar dig en bra start på veckan.
    Kram Marie

    SvaraRadera
  4. Vilken smaskig buffé ni satt ihop! Måste gjort succé!!!!
    Kram Helena

    SvaraRadera
  5. Ser ut som en härlg buffe
    ha en bra vecka
    kram Rosa

    SvaraRadera
  6. Wow vilken GOD helg!:)
    Nu blir jag ju hungrig så här på förmiddagen, bäst att rota lite i kylskåpet;)
    Ha en härlig dag!
    Kram Marianne

    SvaraRadera
  7. Oj oj oj! Så gott det låter. Laxen kommer jag definitivt att testa :-) Tack för tipset!

    Härligt med kalas, här hemma hade vi ettårskalas här om veckan... Mysigt med kalas!

    Må gott!/T

    SvaraRadera
  8. Mmm det verkar som någon har ätit mycket gott den här helgen.
    Härligt:))
    kram

    SvaraRadera

Jag blir så glad om du skriver en rad till mig