fredag 24 augusti 2012

Syrligt och sockersött

Minns ni de här?
 
 När jag var barn fanns de att köpa som smågodis eller kanske var de färdigpackade i påsar...jag kommer inte ihåg...
 
De här pastellfärgade "tefaten" har ett sött rånliknade yttre och med ett surt pulver innuti...


Sedan en tid tillbaka har jag sett dem på flera ställen...även i heminredningsbutiker...och då tillsammans med annat godis från förr som det klassiska godishalsbandet...
 

Nu kunda jag till slut inte låta bli att köpa med en påse hem...just för att de är så söta och fina att lägga fram på ett fat eller i en fin skål...
 
 
Jag minns att jag tyckte att de var ganska goda...men nu...hua...jag kan bara säga att smaken har förändrats på 35 år...
 
Fast fina är de ialla fall...hihi...
 
Jag blir jätteglad om ni vill vara med i mitt lilla nybörjarlotteri där ni kan vinna de fina bilderna på mitt absoluta favoritmotiv...blommor!!
 
TACK för tipsen om vad jag kan göra med mina klossar...två härliga idéer som jag själv inte hade tänkt på...men även att de är fina som de är!! Nu har jag fått lite att fundera på...hmm...
 
Jag önskar er alla en härlig helg!!
 
Kramis Maria
 

8 kommentarer:

  1. Härliga pastelliga pastiller ;). Önskar dej en fin helg

    SvaraRadera
  2. Jag minns dem och känner hur det stramar lite bak i käken när man tänker på hur dom smakade ;)

    Men som sagt då gillade man de..

    Önskar dig en skön helg!
    Kram Marie

    SvaraRadera
  3. TAck för din hälsning hos mej! Trodde jag skulle få se ditt skåp som du grejar med, men det kanske kommer! Det lät så intressant!:)

    Jodå,visst kommer jag ihåg de där surisarna! Lite kul att äta dem med den sura överraskningen inuti!
    Önskar dej en riktigt härlig helg!
    Lisa

    SvaraRadera
  4. Jaa, jag minns dem!
    Som smågodis köpte man dem i "våran" kiosk. Har inte sett att de kommit tillbaka. De är ju faktiskt riktigt fina!
    Tack för kommentaren!

    Kram Agneta

    SvaraRadera
  5. Nu blev jag lite nostalgisk minsann....
    Kommer så väl ihåg tefaten och visst tyckte man att de var supergoda. Men, det är nog annorlunda idag *ler*

    Ja, nu har vi flyttat till en lägenhet och det känns så bra. Ett charmigt kvarter och nära in till centrum. Känns så skönt med närheten till det mesta, men ändå en trädgård med gräs och gamla träd så att man kan landa när man behöver det. Ja, det kommer att bli bra det här och vi känner oss redan som hemma här. Det är ett bra tecken. Nu plockar jag och inreder och det börjar ta form. Det är ju det roligaste när man för börja inreda..... ;-)

    Ha en fin vecka!

    Kram Mia

    SvaraRadera
  6. Härliga pasteller och odå dom finns på en godisaffär nära mig också :) kram Diana

    SvaraRadera
  7. Om jag kommer ihåg! dom ingick i kioskbesöken varje lördag...en sån två såna, en sån...;)
    Hoppas din helg varit härlig!
    Kram marianne

    SvaraRadera
  8. Tack för din söta kommentar om butiken :)

    Ja, de där tefaten känner man ju igen, faktiskt ganska dekorativa!! Förmodar att min smak också har förändrats ;)
    Ha en skön tisdag!
    Kram
    Ulrika

    SvaraRadera

Jag blir så glad om du skriver en rad till mig