tisdag 24 juli 2012

Svenshögs herrgård anno 1848

Vår första semestervecka tillbrigade vi på Svenshögs herrgård som ligger 5 min norr om Lund i vackra Skåne...


Tänk vad man kan hitta på Blocket...att hyra en hel herrgård på 360 kvm med ett tillhörande poolhus var PRECIS vad vi önskade oss...vi som har två hemmaboende barn var...och alltså är en storfamilj som åker på semester...


Väl bokat så kom jag på...att jag inte tänkte på det på en gång?!...naturligtvis bjuder vi in ALLA våra barn...Älsklingen har även två vuxna barn och jag har min äldsta son med flickvän...vi har ju gott om plats!!


De större barnen kom några nätter var...och även min syster och svåger sov över ett par nätter när de var på väg hem från Ystad Spa hotell...vår närmsta familj avlöste varandra...åhh så KUUUL!!






Tänk vilken härlig vecka vi haft!! Vi har kopplat av...lekt...badat...ätit gott...och inte haft några som helst planer för dagen...men...några timmar inne i Lund blev det en av dagarna...där letade vi oss fram till några loppisar förstås...min syster och jag tycker att det är lika KUL...min dotter hänger på...men våra älsklingar tog en öl på puben under tiden...de yngsta valde att stanna hemma för att bada...


Lek i poolen och Kubb på kvällskvisten...


Massor av Krocketmatcher...alla ville ha revansch...hihi...här är min äldsta son och Jörns yngsta dotter med på bild...



Ni ser säkert vad min dotter och yngsta son säger på bilden nedan..."men mamma sluta att ta kort hela tiden...vi spelar Krocket nu...häng med i spelet istället"


Trots att det var så nära till Lund så kändes det som att vi verkligen var långt ute på landet...med stora åkrar runt omkring...kornfältet vajade i vinden...och huskatten Olle blev älskad av alla...

Mitt dotter och jag gjorde en egen liten utflykt ett par timmar en av de första dagarna...bilen åkte till lilla Harlösa strax utanför Lund där vi besökte Mor Augustas garage...TACK snälla Gua med bloggen Hvitur Lakkris för att du tog så väl hand om oss...och besöket där kommer att bli ett ett eget litet inlägg här på bloggen...



På vägen hem från Skåne åkte vi via Liseberg och bodde en natt på Gothia Towers...väl hemma igen så har vi nu tvättat och packar om...resväskorna med pass står klara i hallen...Taxin är bokad till Arlanda imorgon bitti...Greece here we come!!

Nu blir vi en lite mindre skara...mina barn har åkt med sin pappa till Grekland även de...nu åker jag och älsklingen och mina två yngsta bonusbarn på en liten solsemester...


                                                                        Kram Maria

7 kommentarer:

  1. Underbart..en hel herrgård. Alla samlade. Härligt med en så stooor familj.
    Mys pys för hela slanten.
    Kramis Eva

    SvaraRadera
  2. Hej tack för titten hos mig! Vilket underbart ställe ni varit på! Hur hittar man det på blocket!? Vad härligt med en vecka i grekland! Vi ska också dit fast i september! Du får ha så skönt!
    Kram Helena

    SvaraRadera
  3. Så häftigt och hyra en hel herrgård, annorlunda och mysigt. Och lyckost som har varit i Guas butik.
    Kramar
    AnnaMaria

    SvaraRadera
  4. Men oj vad häftig att kunna hyra en hel herrgård! Å vilket härligt ställe det såg ut att vara..
    Ha det nu riktigt härlig i Grekland!
    Kram Anneli

    SvaraRadera
  5. Hejsan!
    Äntligen ett livstecken från mig på din underbara blogg. Har haft en skön semester och
    gjort massor med härliga saker under dessa veckor.Därför har det varit tyst från mig. Nu är jag inne på min sista vecka och får försöka komma in i rutinerna igen inför jobbet nästa måndag.
    Önskar dig en allt gott, njut av de sista dagarna i juli!
    Kram Raina

    SvaraRadera
  6. Wow! Vilken fantastisk semester Maria och vad härligt att Skåne visade sig från allra bästa sida för er. Och vad mysigt att hyra en hel herrgård och kunna bjuda in hela stora härliga familjen. Det är kärlek det. Underbara bilder! :)

    Ha det fortsatt gott!♥

    Kram Lotta

    SvaraRadera
  7. Wow vilket härligt stället!
    Förstår verkligen att ni haft en kanon vecka. Hoppas även resan till Grekland blir kanon ;)

    Ha det så gott!

    Kram Marie

    SvaraRadera

Jag blir så glad om du skriver en rad till mig